Brugge: 050/345856 | Hulste: 051/300801 info@runningcenter.be

Hardlopen en het risico op kuit- en scheenbeenklachten in de winter

Juist in het koude jaargetijde is het risico voor hardlopers op het ontstaan van blessures aan het onderbeen groter dan in de warme seizoenen. Je hebt sneller last van een verkramping of verrekking van de kuitspieren. Lichte pijn rond het scheenbeen kan zich ontwikkelen tot seinsplint problemen waardoor je letterlijk een tijd uit de running bent. Ook een ‘Coup-de-Fouet’ oftewel een zweepslag komt vaker voor in de winterperiode. Dan ben je gelijk voor een aantal weken uitgeschakeld en dat wil je natuurlijk voorkomen!

Uit onderzoek blijkt dat mannen boven de 35 jaar meer blessures oplopen. Risicosporten zijn sporten waarbij veel moet worden gelopen en waarbij plotselinge hoge spierbelastingen voorkomen. Vooral de kuitspieren hebben veel te lijden door de impact van de landing (drie keer het lichaamsgewicht) maar zeker ook door explosieve activiteiten zoals springen en plotselinge sprint. Het zijn relatief dikke en zware spieren van wel 1,5 tot 2,5 kg spiermassa per been. Bij het samentrekken, contractie, komen er enorme zijdelingse krachten vrij op spieren en pezen. Daarnaast wordt die spiermassa ook nog eens fors heen en weer geschud met vaak spierschade als gevolg.

Onderzoek

Recent Nederlands onderzoek tont aan dat gebruikers van de Herzog PRO Sportcompressiekousen:

  • 83,4% minder scheenbeenblessures ervaren
  • 78,1% sneller herstellen
  • 84,5% minder kuitklachten hebben

Zo voorkop je spierblessures

Start je training met een goede warming-up
Kies voor juiste hardloopschoenen
Sluit je training af met een cooling down
Gebruik herzog PRO compressiekousen / tubes

Sneller Herstel

Wil je het risico op pijnlijke en gespannen spieren na afloop van een wedstrijd of training verminderen, dan is het een ‘must’ om tot nog enkele uren daarna de Herzog Sport Compressiekousen te dragen. De verzorging die je namelijk achteraf aan je vermoeide spieren besteedt leidt er toe dat een volgende training effectiever kan zijn of sneller kan plaatsvinden.

Hoe kan ik een blessure voorkomen:

Het antwoord is erg eenvoudig: Pak de spier goed in met een kous die voldoende tegendruk levert en een optimaal drukverloop kent. De krachten op spieren en pezen worden daardoor adequaat opgevangen en genutraliseerd, waardoor de kans op een blessure aanzienlijk wordt verkleind.
Veel onderzoek en wetenschappelijk onderbouwde studies hebben geleid tot een perfecte compressiekous die in zeer veel gevallen blessureleed kan voorkomen. Fysiothrapeuten en sportartsen zetten de kousen van Herzog ook tijdens de behandeling in. Het geheim zit hem in de stevige, relatief hoge compressie van 30mm Hg op enkelniveau en een juist gedoseerde, afnemende druk naar 23mm Hg net onder de knie.

Dat afnemende drukverloop en die relatief hoge compressie zorgen ervoor dat:

  • Afvalstoffen via het bloed snel en efficiĆ«nt, tegen de zwaartekracht in, worden afgevoerd
  • De kuitspieren stevig worden “ingepakt”, waardoor schokken worden opgevangen en er minder kans op spierschade zal ontstaan

Uniek is bovendien dat die druk volledig is afgestemd op jouw individuele beenvorm.

Alleen wanneer een compressiekous op de juiste wijze wordt aangemeten op jouw benen bescherm je jezelf optimaal. Laat je dus altijd door gekwalificeerd personeel in een goede sportzaak opmeten!